מה הוא MCT?

טיפול מטא-קוגניטיבי

Metacognitive therapy (MCT)

טיפול MCT  הינו טיפול שנוסד ופותח ע"י פרופ' Adrian Wells מאוניברסיטת מנצ'סטר אנגליה. הטיפול מבוסס ראיות עם מחקר שמארה את היעילותו במגוון רחב של הפרעות נפשיות. הטיפול מלמד שמחשבות הן בסך הכל רק מחשבות ומפריעות לנו כאשר אנו נותנים להן משמעות יתר ומתעסקים איתן יותר מידי. כאשר אנו מתעסקים איתן, אנו גורמים לעצמנו עודף דאגות.הדאגות האלה מפריעות לנו וגורמות לנו להרגיש במצוקה. כמו כן, כאשר אנו חושבים על מחשבות באופן חזרתי ((רומינציות) ושואלים את עצמנו שוב ושוב "למה יש לי המחשבות האלה? מה זה אומר עלי? " העיסוק הזה גם גורם לנו להרגיש במצוקה. בנוסף כאשר אנו חשים המצוקה אנו מנסים להתמודד עם  המצוקה ע"י אסטרטגיות שבאופן פרדוקסלי מחזקות את המצוקה. למשל ניסיון להדחיק את המחשבות, "לא לחשוב ככה…." או  להחליף מחשבה עם מחשבה חיובית גורם לנו לחשוב עוד יותר על מה שמפריע לנו. . לפעמים אנו מתמודדים  ע"י ניתוק מהאנשים שגורם לנו עוד יותר לחשוב על מה שמפריע לנו. לפעמים אנו מגייסים את הסביבה כדי להרגיע את המצוקה אך השיטה זו עובדת באופן רגעי בלבד. אלה דוגמאות של מספר אסטרגיות שאנו מששתמשים כדי לעזור לעצמנובעת המצוקה. מה שקורה בסוף ושל דבר הוא , החמרה בסימפטומים  ע"י ניסיון להתמודד עם הסימפטומים.

למה מתעסקים עם המחשבות ונותנים להם חשיבות יתר?

התשובה היא שאנו נושאים אמונות לגבי קיום המחשבות ולגבי כיצד להתמודד איתן. האמונה זו נקרא מטאאמונה, משמעות היא האמונות שיש לנו לגבי החשיבה שלנו ולגבי הראש שלנו פועל. המטאאמונות האלה הן ה"מנוע" שעומד מאחורי האופן שאנו מתייחסים ל חשיבה שלנו ומנחות את הדרך שאנו חושבים ומתמודדים.

אז מה הפתרון?

טיפול MCT מלמד את המטופל לשנות את האמונות שלו לגבי המחשבות, עוזר למטופל להסיר את הדאגות ורומינציות שלו לגבי המחשבות ועוזר לו לאמץ דרכי התמודדות יותר יעילות

איך משיגים כל שהוזכר?

המטפורה של הרכבת עוזרת לנו להשיג את המטרה זו:

תשאלו את עצמכם…."האם אנו חייבים להעלות על כל רכבת שנכנסת לתחנת רכבת?" התשובה היא לא כי אנו נגיע למקום לא רצוי. המחשבות שלנו הן כמו הרכבות שנכנסות לתחנה רכבת. אנו לא חייבים לעלות על כל מחשבה שנכנסת לראש שלנו אחרת נגיע למקום לא רצוי. הטיפול MCT  למטופל לבחור באיזו רכבת לעלות כדי להגיע למקום הרצוי

לכן…..קודם כל יש לזהות את מחשבת זרז – המחשבה הראשונה שממנה נגזרת המשך השרשרת המחשבות המדאיגות. לאחר מכן יש לאמץ השיטה detached mindfulnessשהיא שיטה שעוזרת לנו להתנתק מהמחשבת זרז ולהשהות אותה למועד אחר ולחשוב עליה בזמן מוגבל בלבד. אנו לומדים שעצם שיש מחשבה , היא לא מחייבת אותנו להתייחס עליה

בקיצור הביעה העיקרית היא "חשיבת יתר" ושיטת MCT   מלמדת אותנו כיצד להתייחס אחרת למחשבות שלנו מתוך בחירה.כאשר אנו בוחרים כיצד להתייחס למחשבות לשלנו אנו נשים לב שיש שיפור בחלק הרגשי.

  • לכן קודם כל זיהוי מחשבת זרז (מחשבת טריגר)

להחליט כיצד להתייחס – אפשר להתייחס ולהתעסק בה ולהתחיל התהליך הדאגות ורומינציות או אפשר לדחות/לשהות אותה למועד אחר ולהמשיך את החיים כרגיל

"חשיבה שלנו אינה חשובה אלא מה שאנו עושים איתה….."

Adrian Wells

בהצלחה !!!!